BLOG straipsnis
Ką svarbu žinoti įmonės vadovui apie įmonės finansinę būklę?
Neseniai su nemokumo administratoriumi dalyvavome vienoje byloje, kurioje nemokumo administratorius nustatė įmonės vadovo neteisėtus veiksmus ir jų pasėkoje padarytą žalą įmonei. Įmonės vadovas, kuomet įmonė tapo nemoki delsė inicijuoti bankroto bylą – t.y., toliau vykdė veiklą, pirko prekes, paslaugas, ko pasėkoje įmonės skolos vis augo.
Įmonės nemokumas pagal bylai aktualų galiojusį LR Įmonių bankroto įstatymą suprantamas kaip būsena, kuomet įmonės pradelsti įsipareigojimai viršija pusę įmonės turto vertės, o taip pat ir esami šie požymiai: 1) juridinis asmuo nebevykdo įstatuose apibrėžtos veiklos arba vykdoma veikla ilguoju periodu kuria tik nuostolius ir nėra perspektyvų atkurti įprastos veiklos vykdymą ir stabilizuoti padėtį; 2) juridinis asmuo sistemiškai nevykdo savo įsipareigojimų kreditoriams; 3) juridinis asmuo neturi turto, kuris būtų pakankamas kreditorių finansiniams reikalavimams patenkinti.
Teismas pažymėjo, jog pareiga kreiptis į teismą dėl bankroto bylos iškėlimo numatyta būtent įmonės vadovui, nes šis subjektas geriausiai žino (privalo žinoti) faktinę įmonės finansinę būklę, jos galimybę vykdyti prisiimtus finansinius įsipareigojimus, suėjus jų vykdymo terminui, todėl privalo nedelsdamas veikti, jei finansinė padėtis pasikeičia taip, kad kyla įmonės nemokumo grėsmė.
Kauno apygardos teismas, nagrinėdamas civilinę bylą, konstatavo, kad jei bankroto byla būtų iškelta ankščiau, dalis esamų finansinių įsipareigojimų nebūtų susiformavę. Taigi, kadangi įmonės vadovas savo pareigos inicijuoti bankroto bylą neįvykdė tinkamai, jam teismas priteisė atlyginti kreditoriams 36 199,60 EUR žalą, ta suma, kuria išaugo bankrutuojančios įmonės skolos.
Atsižvelgiant į tai, įmonės vadovai, privalo būti budrūs ir domėtis vadovaujamos įmonės finansine būkle, kitu atveju, prasidėjus nemokumo procesui, gali kilti nemalonumų ginčuose su nemokumo administratoriumi.